"ייפוי כח מתמשך"- כי יש החלטות שלא דוחים למחר

נתי גבר בן 53 שנים, בריא ללא כל מחלות רקע, קצין בצבא קבע, חלה באופן פתאומי באלצהיימר.

בני המשפחה ההמומים מהמחלה המאפיינת את בני הגיל השלישי, ובפרט אשתו, נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה, שמעבר לקושי הבריאותי הקיים בהתמודדות עם המחלה ותסמיניה, הפך נתי ל"בלתי כשיר", מה שאומר כי נתי כבר לא יכול לקבל בעצמו החלטות הנוגעות לביצוע פעולות כספיות , רכושיות, אישיות וגופניות.

נתי ואשתו תמר מנהלים חשבון בנק משותף, אל חשבון הבנק המשותף נכנסת מידי חודש משכורתו של נתי מהצבא. הבנק בו מנוהל חשבון הבנק, הודיע לגברת תמר כי לא תוכל למשוך כספים מהחשבון עד שלא תפנה בבקשה לבית המשפט  למינוי אפוטרופוס לנתי.

תמר שאינה מעוניינת בהליך מורכב ומסורבל של מינוי אפוטרופוס, פנתה יחד עם בעלה נתי למשרד עו"ד לילך יפת בבקשה לעריכת " ייפוי כח מתמשך" לפיו נתי ממנה את אשתו תמר להיות מיופת כח שלו ולקבל החלטות במקומו בכל העניינים.

עו"ד לילך יפת השיבה להם, כי מאחר ונתי חלה באלצהיימר, מחלה שפוגעת בכושר המנטלי, אזי נתי אינו כשיר ומוסמך בשלב זה של חייו עקב המחלה לערוך ייפוי כח מתמשך, וכי אין מנוס מלפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס.

עו"ד לילך יפת, שהוסמכה מטעם האפוטרופוס הכללי לערוך ייפוי כח מתמשך, מסבירה על מהותו וחשיבותו של הליך ייפוי כח מתמשך:

יפוי כוח מתמשך הוא למעשה מסמך משפטי אשר מהווה חלופה למינוי אפוטרופוס. ייפוי הכוח מאפשר לכל אדם בגיר ובריא, לקבוע מי יטפל בענייניו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לטפל בהם בעצמו.

מדובר בכלי חשוב ביותר לתכנון העתיד ! וזאת להבדיל מצוואה שבה אדם נותן הוראות לאחר מותו, הרי שבייפוי כח מתמשך אדם נותן הוראות וממנה מוסמך מטעמו שיטפל בענייניו הרפואיים, האישיים או הרכושיים, כאשר הוא לא יוכל עוד לטפל בענייניו בעצמו.

בייפוי כח מתמשך אדם ממנה את "איש אמונו ונותן הנחיות למיופה הכוח כיצד לפעול בעתיד בענייניו.

עו"ד יפת מקפידה למלא יחד עם הלקוח המבקש לערוך יפוי כח מתמשך, שאלון ארוך ומקיף לגבי פרטיו האישיים של הלקוח, משפחתו, ילדיו, הקשרים בתוך המשפחה, רכושו של הלקוח, פנסיות, ביטוחים, נכסים, קצבאות, מצבו הרפואי.

עו"ד יפת דנה עם הלקוח לגבי רצונותיו, מה יעשה ברכושו, בנכסיו, מתן מתנות לילדים, נכדים. באם ייהפך לסיעודי, האם חפץ במגורים בדיור מוגן, בית אבות, או המשך מגורים בבית עם עובד סיעודי ועוד ועוד פרטים חשובים ומהותיים.

עו"ד יפת מפקידה  את הייפוי כח המתמשך במשרדי האפוטרופוס הכללי.  ייפוי הכח נשמר במשרדי האפוטרופוס הכללי , גם שנים רבות, וייכנס לתוקף במועד בו הממנה כבר לא יהיה מסוגל לקבל החלטות בעצמו בעניינים הכלולים במסגרת יפוי כח המתמשך שערך.

עו"ד לילך יפת, טוענת כי היתרונות של יפוי כח מתמשך לעומת הליך של מינוי אפוטרופוס , הינם    עצומים, להלן מקצתם:

.  עוזר לילדך או למי מטעמך לחסוך זמן וכסף  בהליך בירוקרטי של מינוי אפוטרופוס

.  שומר על כבודך! מבטיח את מימוש רצונותיך ומונע ניצול במקרה בו איבדת חלילה את כשירותך לנהל את עניינך

. מפרט את רצונותיך מי יהיה אחראי לקבל החלטות  לגבי התנהלות עניינך הרכושיים, הרפואיים והאישיים.

. מונע מאבקים וסכסוכים משפטיים מצד בני המשפחה  והקרובים אליך לגבי החלטה מי ימונה לנהל את עניינך

. ביפוי כח מתמשך אין כל חובת דיווח לאפוטרופוס הכללי.

עו"ד לילך יפת מלווה את התהליך הרגיש והחשוב הזה במפגש עם עורך ייפוי הכוח, בפגישה עם מיופה הכוח, במילוי שאלון ביחד, במילוי מתן הנחיות מקדימות , קיום מפגשים במשרד ובמקרה הצורך מחוץ למשרד, אולם חשוב לזכור,  הזמן הוא קריטי – אין אפשרות לחתום על ייפוי כוח אם אדם הפך חלילה לבלתי כשיר, עקב תאונה, זקנה, או מחלה כמו במקרה של נתי.

לצפייה בכתבה באתר בחדרי חרדים: https://www.bhol.co.il/news/1111600

צילום: pixsabay